پیشواز من

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جزییات ثبت نام سفر عتبات عالیات عراق

سه شنبه 88/2/15 5:5 عصر| | نظر

حسین اکبری با بیان این‌که به تمام اولویت‌های قرعه‌کشی‌شده برای ثبت نام در کاروان‌های این مرحله با فرستادن پیامک اطلاع داده شده است، ادامه داد: در قرعه‌کشی نخست، 9 اولویت اصلی و سه اولویت ذخیره اعلام شده بودند که پس از اطلاع‌رسانی، برای رزرو کاروان به آن‌ها مهلت داده شد.

وی بیان کرد: بخشی از 12 اولویت اعلام‌شده در مرحله‌ی نخست، برای ثبت نام در این کاروان‌ها تاکنون مراجعه نکرده‌اند و ما قرعه‌کشی دیگری انجام دادیم که 12 اولویت دیگر مشخص ‌شدند. این تعداد جدید براساس ظرفیت خالی باقی‌مانده و نیاز در کاروان‌های موجود، در یک بازه‌ی زمانی پنج روزه اعلام و جایگزین اولویت‌هایی که مراجعه نکرده‌اند، می‌شوند.

او با یاد‌آوری این‌که اطلاعات اولویت‌های قرعه‌کشی‌شده‌ که برای ثبت نام در کاروان اقدام نکرده‌اند، از سیستم پیش ثبت نام حذف می‌شود، افزود: با حذف اطلاعات این افراد، نفرات بعدی که در مرحله‌ی دوم قرعه‌کشی شده‌اند، اتوماتیک به ظرفیت اضافه می‌شوند.

اکبری اظهار داشت: اگر اولویت‌های قرعه‌کشی‌شده‌ برای ثبت نام قطعی در کاروان مراجعه نکردند، در صورت تمایل به انجام این سفر، می‌توانند دوباره در مرحله‌ی پیش ثبت نام بعدی که از سوی سازمان حج و زیارت اعلام می‌شود، اطلاعات خود را ثبت کنند، چون اطلاعات آن‌ها باطل و حذف شده است و این افراد دوباره باید برای ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.

معاون عتبات عالیات عراق و سوریه سازمان حج و زیارت درباره‌ی افراد یک خانواده که در چند گروه، اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند و فقط یک گروه از آن‌ها در اولویت‌های قرعه‌کشی‌شده قرار گرفته است، اما به‌دلیل قرعه‌کشی نشدن و در اولویت نبودن گروه دیگر، برای ثبت نام در کاروان‌ اقدام نکرده‌اند، گفت: گروه‌های تعیین‌شده، هفت نفره هستند و ما (سازمان حج و زیارت) فقط نسبت به یک گروه، حتا از یک خانواده تعهد داریم. گروهی که در اولویت‌های قرعه‌کشی‌شده قرار گرفته‌ است، نباید منتظر گروه‌های دیگر باشد و باید در کاروان ثبت نام کند، چون اقدام نکردن آن‌ها برابر با حذف اطلاعات آن گروه است و باید دوباره در مرحله‌ی پیش ثبت نام شرکت کند تا قرعه‌کشی شود.

وی تأکید کرد: ما (سازمان حج و زیارت) با توجه به شرایط عراق، علاقه نداریم اعضای گروه‌ها را بیش از هفت نفر درنظر بگیریم.

معاون عتبات عالیات عراق و سوریه سازمان حج و زیارت اظهار کرد: اطلاعات اولویت‌هایی که برای ثبت نام در کاروان‌های اعزامی این مرحله اقدام نکرده‌اند، در یک بازه‌ی زمانی سه روزه حذف می‌شود. بنابراین امکان دارد، گروهی که قبلا قرعه‌کشی نشده است، در این فاصله، قرعه‌کشی شود و در اولویت ثبت نام در کاروان‌های زیارتی عراق قرار گیرد، در این شرایط، می‌تواند با گروه‌های دیگر (از یک خانواده) که پیش از این در اولویت بوده‌اند و هنوز اطلاعات آن‌ها حذف نشده است، در کاروان مورد نظر خود ثبت نام کند.

وی درباره‌ امکان جابه‌جایی برنامه‌ی سفر از هوایی به زمینی و برعکس، تأکید کرد: امکان جابه‌جایی در این بخش وجود ندارد و سازمان حج و زیارت براساس درخواست‌ها و ظرفیت‌ موجود در مسیر هوایی و زمینی قرعه‌کشی کرده است. با جابه‌جا کردن امکان دارد، متقاضیان اصلی با کمبود جا مواجه شوند.

اکبری ادامه داد: ما تا روز پیش از قرعه‌کشی به پیش ثبت نام‌کنندگان این اجازه را داده بودیم تا اطلاعات خود را تغییر دهند؛ اما پس از انجام قرعه‌کشی، این امر دیگر امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان این‌که هر 12 اولویت قرعه‌کشی‌شده 180هزار نفر به اندازه‌ی سهمیه‌ی ایران برای سفر عراق است، گفت: اولویت‌های قرعه‌کشی‌شده از هر نقطه‌ای در کشور و حتا خانه‌ی خود، عملیات رزرو در دفاتر خدمات زیارتی را می‌توانند انجام دهند. اسامی این دفاتر خدمات زیارتی در سایت سازمان حج و زیارت وجود دارد. این افراد در یک مهلت تعیین‌شده (48 ساعت) باید مدارک خود را به این دفاتر تحویل دهند.

به گفته‌ی او، در این مرحله‌ از ثبت نام کاروان‌های عتبات عالیات عراق، امکان پرداخت الکترونیکی از طریق بانک ملی فراهم شده است و در دوره‌های بعدی ثبت نام، امکان پرداخت اینترنتی از طریق تمام بانک‌های عضو شبکه‌ی شتاب فراهم می‌شود.

معاون عتبات عالیات عراق و سوریه سازمان حج و زیارت درباره‌ی ضرورت تحویل گذرنامه به دفاتر خدمات زیارتی هنگام ثبت نام در کاروان، توضیح داد: این موضوع به زمان حرکت کاروان‌ها بستگی دارد، اگر این زمان نزدیک باشد، کارگزار زیارتی نمی‌تواند بدون دریافت گذرنامه از فرد ثبت نام کند؛ اما اگر زمان حرکت کاروان نزدیک نباشد، ‌برای نمونه نوبت حرکت کاروان گروه قرعه‌کشی‌شده خردادماه باشد، کارگزار می‌تواند ثبت نام را در کاروان بدون گذرنامه انجام دهد؛ اما زایران باید توجه کنند، گذرنامه را سریع‌تر به کارگزار زیارتی ارایه دهند تا صدور روادید آن‌ها با تأخیر و مشکل مواجه نشود.

وی درباره‌ی احتمال افزایش ظرفیت در این مرحله‌ی اعزام کاروان‌ها با توجه به مناسبت‌های مذهبی که در پیش‌اند، اظهار داشت: اکنون این ظرفیت افزایش نیافته است.

اکبری درباره‌ی وضعیت افراد پیش ثبت نام کرده‌ که در اولویت‌های قرعه‌کشی نبوده‌اند، گفت: هنوز درباره‌ی قرعه‌کشی ظرفیت باقی‌مانده از پیش ثبت نام‌ها که اولویت‌بندی نشده‌اند، سیاست‌گذاری نشده است؛ اما افرادی که قرعه‌کشی نشده‌اند، منتظر بمانند. روز گذشته، تعداد دیگری علاوه بر 12 اولویت نخست، قرعه‌کشی شدند.

معاون عتبات عالیات عراق و سوریه سازمان حج و زیارت یادآور شد: هزینه‌ی سفر زمینی به عتبات عالیات عراق 306هزار و 700 تومان و هزینه‌ی سفر هوایی به این مقصد 540هزار تومان است.

ثبت نام اینترنتی در کاروان‌های عتبات عالیات عراق، اعزامی از 31 اردیبهشت‌ تا سوم مرداد‌ماه از هفته‌ی پیش آغاز شد و به‌مدت یک هفته ادامه داشت.