پیشواز من

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جزئیات سلامتی حاجیان

پنج شنبه 88/9/12 3:41 عصر| آنفلانزا در حج | نظر

دکتر محمدتقی حلی ساز گفت شرایط الان حجاج ایرانی از نظر سلامتی استثنایی است و می‌شود گفت شبیه یک معجزه است.
؛ همه ساله بعد از گذشت وقوف در عرفات و مشعر و بیتوته در منا، به طور طبیعی حجاج با بیماری‌هایی درگیر می‌شدند و آمار مراجعه به بیمارستان مکه بالا می‌رفت. امسال که حجاج ایرانی اعمال خود را در ایام تشریق پشت سر گذاشتند طبیعتا می‌بایست حادثه‌ها و گرفتاری به بیماری‌های مختلفی رخ می‌داد. مسئله آنفلوآنزای خوکی را هم به آن اضافه کنید که احتمال شیوع آن را بیشتر در این ایام می‌دادند. ما نیز برای آگاهی از شرایط سلامتی حجاج ایرانی به بیمارستان مکه مکرمه رفتیم تا از شرایط و حال و هوای بیمارستان مطلع شویم. روز گذشته بیمارستان مکه کمی شلوغ بود. چند نفر در نوبت گچ‌گرفتن پای خود بودند که بیشتر به چشم می‌خوردند. دو نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند که یک خانم به علت مشکلات قلبی و یک نفر به علت مشکل در قسمت پا بستری شده بودند. مراجعه به متخصصین زنان کمی بیشتر بود و بقیه بخش‌ها هم کار معمول خود را انجام می‌دادند.

اخبار آنلاین حج و زیارت را می توانید در نوار بالای سایت مشاهده نمائید. 



شرایط بسیار خوبی است

دکتر حلی‌ساز گفت: من به یاد نمی‌آورم که از نظر سلامتی تا کنون وضعیتی این چنینی داشته باشیم. همه شاخص‌هایی که از نظر سلامتی داریم، شرایط را بسیار مثبت ارزیابی می‌کند. آمار فوتی فقط 5 نفر است که بر اثر آنفلوآنزا نبوده و هیچ شرایط بیماری حاد هم تا کنون نداشته ایم. و می‌توان گفت که شرایط بسیار خوبی است.

خدا را شکر می‌کنم که آن توصیه‌ها را جدی گرفتیم


دکتر حلی‌ساز در توضیح پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت مبنی بر شیوع و خطر گسترده بیماری آنفلوآنزای خوکی گفت: من خدا را شکر می‌کنم که آن توصیه‌ها را جدی گرفتیم و آن اتفاقات نیفتاده است.

شاید علت اصلی اینکه تا حدودی موفق هستیم این است که توان درمانی و بهداشتی خودمان را خیلی بیشتر از گذشته بالا بردیم. اینکه فقط 67هزار زائر در حج امسال شرکت کرده‌اند طبیعتا باعث افزایش سطح خدمت رسانی می‌شود و دست ما را برای کنترل و مراقبت بیشتر باز می‌کند.

طبق آمارهای اعلام شده 20نفر از 36هزار زائر مالزیایی در حج امسال از دنیا رفته اند و این در حالی است که با حضور 67هزار زائر ایرانی، آمار فوت شدگان ایرانی فقط 5 نفر بوده که البته یکی از آنها هم متأسفانه تصادف بوده و ربطی به مسایل بهداشتی نداشته است.

مشکلات زائران امسال

حلی ساز گفت که در سال‌های قبل، 50درصد مراجعه کنندگان به بیمارستان مکه را بیماران عفونی و تنفسی تشکیل می‌دادند اما امسال بعد از ایام تشریق فقط 10درصد بیماران مشکلات عفونی و تنفسی دارند. امسال مشکلات عضلانی، مفاصل و شکستگی استخوان به نسبت بیشتر است اما در هر حال، بزرگترین مشکل زائران ما بیماری قلبی است.

هیچ حاجی ایرانی به آنفلوآنزای خوکی مبتلا نشده است

اما دکتر حلی ساز در مورد چیزی که شاید همه ما نگران آن هستیم گفت: به طور قطع و یقین می‌توان اعلام کرد که ما تا کنون هیچ مورد اثبات شده مبتلا به آنفلوآنزای خوکی در بین حجاج ایرانی نداریم. به این علت که هیچ تستی انجام نشده است چراکه تست، زمانی انجام می شود که علائم آن بیماری بروز پیدا کرده باشد اما تا کنون هیچ بیماری از بین حجاج ایرانی به این مرحله نرسیده است تا نیاز باشد آن را تست کنیم؛ اگر مشکلی هم بوده به سرعت بهبود پیدا کرده یا مشخص شده که یک سرماخودرگی ساده بوده است.

امکانات درمانی فراهم شده

رییس هیئت پزشکی حج درباره امکانات درمانی فراهم شده در بیمارستان مکه برای ایرانی‌ها گفت: متخصصان مختلف زنان، چشم پزشکی، قلب، عفونی، تنفسی و بسیاری دیگر و بخش‌های آی‌سی‌یو، سی‌سی‌یو، بخش بستری مردان و زنان، اورژانس، پلیکلینیک دندانپزشکی و تست‌های تشخیصی شامل رادیولوژی، سنوگرافی، آزمایشگاه و عمل‌های سرپایی، گچ‌گیری، تزریقات و... از امکاناتی است که در بیمارستان مکه مکرمه برای حجاج ایرانی فراهم شده است.

از داروهای سرماخوردگی هم خیلی کمتر استفاده شده است

حلی‌ساز درباره داروهای موجود مرکز پزشکی گفت: خیلی از داروهایی که به عربستان آورده‌ایم بلااستفاده مانده است و از داروهای معمول سرماخوردگی هم به نسبت سال‌های قبل خیلی کمتر استفاده شده است.

ما همه خوبیم

دکتر حلی‌ساز درباره سلامتی خودش و همکارانش گفت: من و هیچ کدام از همکارانم مریض نشده‌ایم و تیم پزشکی ایران در سلامت کامل به سر می‌برد. حلی‌ساز ادامه داد: این در حالی است که در سال‌های قبل معمولا یک بار به سرماخوردگی مبتلا می‌شدیم.

چیزی شبیه معجزه

باور دکتر حلی‌ساز این است که وضعیت سلامت حجاج کار خدا بوده و قطعا التفات امام زمان (عج) در بین بوده و بدون شک تلاش‌های تیم پزشکی گوشه کوچکی از کار بوده است و به این آمار جالب توجه اشاره می‌کند که در سال‌های قبل ابتلا به سرماخوردگی حدود 80درصد بوده که حتی این آمار هم امسال وجود ندارد. حلی‌ساز ادامه می‌دهد: در کجا سراغ داریم که نزدیک به سه میلیون انسان در چنین شرایط هوای آزاد و با وجود تماس‌های نزدیک، نبود شرایط بهداشتی، داشتن فقط یک لباس و آن هم حوله و شرایط دیگر غیر بهداشتی جمع شوند و حتی یک مورد ابتلا به اسهال هم گزارش نشود