پیشواز من

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تورهای خانواده پسند

شنبه 87/10/21 1:50 عصر| تورهای خانوادگی، تورهای زوج های جوان، توریزد، کاروانسرای میبد، سازمان میراث فرهنگی | نظر

بسمه تعالی

 

یکی از دلایل عدم روی آوردن خانواده های ایرانی  به مقوله مسافرت با تورهای گردشگری، جو نا مناسب برخی از این تورها می باشد. متاسفانه در چند سال گذشته تعداد زیادی از تورگردانان داخلی، جهت بالا بردن درصد اشغالی تورهای خود به رواج بد اخلاقی ها و اعمال غیر ارزشی (که با تمدن ایرانی و اسلامی هیچگونه سازگاری ندارد) در تورها روی آورده اند که این امر موجب استقبال تعداد اندکی از افراد خاص و در عوض بیزاری اکثریت خانواده ها گشته است.

امیدوارم مسئولین مرتبط به تکذیب این گونه مسائل در تورها نپردازند، زیرا بنده چندین سال در این صنعت چه بخش خصوصی و چه دولتی فعالیت داشته و آن را از نزدیک لمس نموده ام.

چندی پیش با دوستان تورگردان در این باره بحث می کردم که واقعا چه هدفی از برنامه ریزی سفرهای اینچنینی که بعضا در قالب تورهای یک و یا چند روزه اجرا می شود، دارند؟ اغلب همکاران اظهار داشتند با توجه به جو درونی جامعه و به قول آنان عدم آزادی کامل، این تورها محلی برای اجتماع قشری خاص برای شادی و نشاط بیشتر است که جامعه بعضا  آن را نمی پذیرد و ایراداتی به این نوع سفرها می گیرد. ولیکن آنطور هم که جامعه استنباط می کند این تورها محل انجام کارهای غیر شرع نیست. عمده اجزای این تورها استفاده از موسیقی می باشد و لاغیر.

به راستی مردم ایران با این تمدن کهن مستحق چنین مسافرت هایی هستند؟

آیا فقط با موسیقی و... می توان به جذب توریست برای تورهای داخلی پرداخت؟

واقعا چنین نیست. بگذارید از تجربه ای که چندی پیش در اجرای تور برای زوج های جوان تهرانی در شهریزد به دست آوردم، برایتان بگویم.

ما در این سفر کاملا خانوادگی به دنبال احیاء شادی های سالم در محیط تور بودیم تا ضمن بازدید از اماکن مختلف تاریخی و فرهنگی بتوانیم جوی با نشاط و ارزشمند ایجاد نمائیم. با همفکری دوستان در یکی از کاروانسراهای تاریخی شهر میبد، بازی وسطی را برنامه ریزی کردیم که با استقبال شدید زوج های جوان مواجه شد. در این بازی که بین آقایان برگزار شد، خانم ها  همسرانشان را تشویق می کردند و بازی با هیجان  و نشاط بسیار بالایی انجام گرفت به صورتیکه از صدای تشویق همسران جوان مردمان بومی منطقه هم به تماشای این بازی شتافتند.

جای همگی خالی، نمی دانید وقتی این زوج ها در بین دو نیمه و زمان استراحت، به واسطه محرمیتشان دستان یکدیگر را می گرفتند و به همدیگر روحیه می دادند، چقدر احساس زیبا و معنوی داشتم. این تجربه مرا به تکرار آن درتورهای بعدی ترغیب نمود که خوشبختانه در کلیه تورها این قسمت جزء پرطرفدارترین اجزای سفر شد.

پس می توان با ابزارهای ساده و سالم، تورهای با نشاط و با اخلاق نیز برگزار کرد.

این را نمی شود کتمان کرد که در صورت روی آوردن خانواده ها به سفر کردن با تور، تحول و جهش عظیمی دراین صنعت به وجود خواهد آمد. به راستی رسالت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این مقوله چیست؟چه زیباست سازمان میراث فرهنگی طی یک برنامه ریزی دقیق به تشویق برگزارکنندگان چنین تورهای خانواده پسند بپردازد، شاید انگیزه ای برای سایر همکارانی باشد که اجرای تورهای داخلی را یک زنگ تفریح برای خود می دانند.

به امید آن روز...

 http://www.fardanews.com/fa/pages/?cid=71733

http://www.parsine.com/pages/?cid=3796 

http://ayandenews.com/fa/pages/?cid=1264

http://mashrooh.com/parsineh/43158.html