پیشواز من

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرایط جدید فرزند خواندگی

پنج شنبه 88/7/2 12:6 عصر| جدید، شرایط، فرزند، خواندگی، فرزندخوانده | نظر

سرپرست دفتر شبه خانواده بهزیستی در این باره گفت: لایحه جدید قانون سرپرستی کودکان و نوجوانان با تغییرات اساسی نسبت به قانون قبلی تدوین شده و در کمیسیون اجتماعی و کمیسیون‌های فرعی مجلس به تصویب رسیده و آماده طرح و تصویب در صحن علنی مجلس است.

حمیدرضا الوند افزود: قانون قبلی با عنوان قانون سرپرستی کودکان بود اما عنوان لایحه جدید قانون سرپرستی کودکان و نوجوانان است به طوری که سن فرزندخواندگی که در قانون قبلی 12 سال بود در قانون جدید به 18سال افزایش می‌یابد.

الوند گفت: براساس اسلام، فرزندخوانده ارث نمی‌برد اما در قانون جدید برای اینکه از تأمین آینده فرزندخوانده در آینده مطمئن شویم، اخذ ضمانت‌هایی از والدین جدید الزامی شده است، این ضمانت‌ها می‌تواند با تملیک بخشی از دارایی والدین به نام کودک باشد یا اینکه بخشی از اموال والدین بعد از مرگ به کودک برسد، البته این تضمین صرفاً به صورت واگذاری اموال نیست و ممکن است ضمانت‌های دیگری نیز از جمله بیمه عمر کودک از سوی والدین ارائه شود که سازمان بهزیستی را قانع کند.

وی همچنین اضافه کرد: در قانون قبلی فقط امکان سپردن سرپرستی دائم یک فرزند به والدین جدید بود و امکان سرپرستی موقت مطابق قانون وجود نداشت، فقط ماده 187 قانون مدنی به موضوع امین موقت و سرپرست موقت اشاره کرده بود که بسیاری از قضات هم آن را قبول نداشته و به آن عمل نمی‌کردند؛ اما در قانون جدید هم موضوع سرپرست موقت و درواقع امین موقت قانونی شده و هم شمول فرزندخواندگی بیشتر شده است.

در قانون فعلی، فرزندخوانده فقط به والدینی داده می‌شود که حداقل 5 سال از ازدواج آنها گذشته باشد و صاحب فرزند نشده باشند، اما در لایحه جدید در صورت تصویب در مجلس باز هم اولویت اول با این گروه است اما در اولویت دوم خانواده‌هایی که یک فرزند داشته باشند اما به عللی دیگر صاحب فرزند نمی‌شوند نیز می‌توانند فرزندخوانده بگیرند.

به گفته وی، گروه سومی که در اولویت بعدی دریافت فرزندخوانده قرار می‌گیرند، ‌زنان و دختران مجردی هستند که از موقعیت و جایگاه مطلوب اقتصادی و اجتماعی برخوردارند اما به هر علت ازدواج نکرده‌اند. این گروه در اولویت سوم این قانون قرار گرفته‌اند و شناسنامه نسبیت کودک به نام فامیل مادر برای کودک صادر می‌شود. الوند ادامه داد: در قانون قبلی کودکانی قابل واگذاری از سوی بهزیستی بودند که 3 سال از سرپرستی آنها در بهزیستی گذشته باشد اما این زمان در قانون جدید به 2 سال کاهش می‌یابد.

مسئله مهم دیگری که در این لایحه به آن توجه شده، مسئله امین موقت است؛ چرا که به گفته الوند، اکنون درصد زیادی از کودکان صاحب پدر، مادر یا جد پدری هستند که به هر دلیل به علت زندان بودن آنها، طلاق و نداشتن صلاحیت در بهزیستی نگهداری می‌شوند و مطابق قانون امکان واگذاری آنها به صورت امین موقت به یک خانواده خیر وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس